maanantai 19. heinäkuuta 2010

Viron safari

Lähdettiin siis perjantaina L:än kanssa aamuyöstä ajamaan kohti Helsinkiä Jeepillä.
Lähdettiin tunti myöhässä koska nukuttiin hiukan pommiin...

Ehdittiin kuitenkin hyvin, yks tauko pidettiin, otettiin kahvit ja sämpylät mukaan ja ajettiin tukka putkella.

Safarin järjesti siis Finnish Jeep Drivers Club eli FJDC, jonka jäsen L on, mie en kuulu kerhoon mut oon vaa sit vinssiapina!

Laivamatka oli ehkä tylsintä ikinä.

Odotin vaan et millon ollaan perillä.

No kun saavuttiin sit Tallinnan satamaan, mentiin koko letka maastureita tankkaamaan heti ekalle huoltsikalle, ja eka ongelma oli kun tankattiin täyteen niin huohotin letku alko vuotamaan mut L korjas sen nippusiteillä.

Siitä sit lähettiin ajamaan Piritan rantatietä pitkin kohti Kuusalun Leppojaa.
Matkalla otin kuvia ikkunan läpi mitä siellä nyt näky.

Kaupan kautta ajettiin sitten pikkuteitä perille Leiripaikalle joka oli hirsistä tehty ja majoitus oli joko mökissä sisällä tai teltassa ja myö ja melkein kaikki oltiin teltoissa yötä.

Tässä meiän valitsema paikka, se oli aika syrjässä ja seuraava teltta ei ollu iha vieressä niin oli hyvä nukkua.

Perjantaina oli iltasafari mut ei menty koska oltiin otettu ja väsytti aika rankasti.

Lauantaina mentiin aamupalalle, oli hyvät ruuat kaikin puolin siellä.

Sen jälkeen alettiin valmistautua ajoon lähtöön.
Lähettiin sitten ajamaan 18 autokunnan letkassa metsäteitä. Eka mutapaikka ja jäätiin jumiin.

Sen olis voinu kiertää mut myö tultii ajamaan ni mentii suoraa lutakkoon. Vauhtia oli liian vähä niin siihe jäätii.
Pääsin sitte apinoimaan ja vetämään puunsuojaliinoja ja vinssivaijeria paitsi siinä oli kyllä auttajia....
Kuulin vielä et joku sano että "Tääl on näköjää kaks autoo jotka on tullu ajamaa"
eli joku muukin oli vetässy kurakon läpi kun myö.

Vinssattiin sitte auto ylös ja jatkettii matkaa, loput kiers paikan.
Loput paikat oliki sitte helpompia ja sai valita kiertääkö vai ajaako läpi.

Joissain paikoissa sai valita helpomman tai vaikeamman reitin, myö mentii vaikeimmist aina.
Yks joenylitys paikka oli hankala aika monelle, siellä pahin kalustevaurio oli, väärän ajolinjan johdosta, että rengas lähti vanteelta mut niil oli varapyörä niin vaihtoivat sen siinä rannalla ja myö oltii viimene auto joka oli tulossa niin saatiin aikaa valmistautua henkisesti sekä valita ajolinjaa.

Mie menin sit pienelle saarekkeelle, kahlasin reittä myöte jossai kuravedessä et meen kuvamaan kun L tulee.

Vauhtia oli kyllä hyvin mut uppos just jonku toisen ruovittamaan uraan ja siihe jäi.
Joku kiipeili jo konepellillä ottamassa vinssivaijeria niin mie kahlasin sitte siihe ja lähin vetämään niin paikallinen opas veti sen vaijerin kiinni toiseen Jeepiin ja
vettä oli penkin reunaan niin et L:än takapuoli kastu ja saappaan kauluksesta meni vettä sisään.
Ku auto saatiin ylös ja oven avas ni vettä ryöppys ulos.
Meiän pahin vaurio oli siinä kohtaa että sipsit kastu...

Sieltä suunnattiin kattomaan armeijan vehkeitä ja grillaamaan paitsi meillä meni nii pitkää siellä joen ylityspaikalla että ei keretty grillata ja katottii vehkeetki nopeesti läpi.
Sit halukkaat lähti tankkaamaan ja kauppaan, myö käytiin vaa kaupassa ostamassa juomaa illaks.

Takas tullessa muu ryhmä oli jääny oottamaan ja ajettiin letkassa kohti leiripaikkaa.
Sillä reitillä melko vakio Grand Cherokee jäi jumiin sellaseen paikkaan josta auton emäntä oli ajanu ylös helposti, ja isäntä jäi jumiin!
Sitä ooteltiin joku puolisen tuntia ja kun päästiin leripaikalle niin melkein heti sai mennä syömään ja sit oli kolikon heittoa että sai viskipullon itelleen, joka kyllä jaettiin kaikkien halukkaiden kesken.

Sillä aikaa kun muut heitti kolikkoa mie kävin uimassa ja saunomassa.
Tuntu sillon et oon tulossa kipeeks mut uin silti.

Sit koko porukka alko olee hiukka päihteessä, ja viskiä kulu.

L oli pitkään uimassa ja saunomassa miesten kanssa, kävi savusaunassakin ja suomenruotslaiset miehet hakkas vihdalla niin että tuntu!

Sunnutai aamuna oli aamupala vielä jolta melkei myöhästyttiin.
Sen jälkee istuttiin ja ooteltiin hetki et mitä tapahtuu ja sit ne jotka lähti suoraan kohti Tallinnaan ja jotka meni vielä ajamaan jotain teitä ja sitten vasta satamaan.
Myö ajettiin suoraan satamaan paitsi käytiin kyllä paikallisessa Prismassa ostamassa juomia ja Super Alkossa ostamassa vähän lisää juomia.
Kävin myös Seppälässä mut tuntu et vielä vähemmän miun näköstä vaatetta kun kotona!

Sieltä sitten laivaan mut nyt ei ollu tylsä matka kun päästiin hyvään seuraan laivamatkalla, lyöttäydyttiin kahen jeppikerholais pariskunnan kanssa kotimatkalle ja kyllä oli hauskaa!

Sit ajettiinki Haminan kautta niin ajettiin sitten vielä neljän auton letkassa kohti haminaa ja oli kiva kun ne jotka lähti kohti kotia siltä isolta tieltä vilautti valoja ja kiihdytettiin niin että kerettiin vilkuttaa sekä töötättiinkin!

Kahentoista aikaan illalla oltiin sitten kotona ja purettiin auto tavaroista, keskelle lattiaa, ja mie jouduin vielä lähtee töihin tänä aamuna.

Marsutkin haettiin kotiin vasta tossa iltapäivällä, ne oli vähän sen näkösiä et eivät olis halunneet tulla kotiin vaan jäädä L:än äidille!

Niin paljon tykästyttiin Viroon että lähetään uudestaan, kylläkin toisella autolla ja ollaan ehkä pitempäänkin kun vaan viikonloppu.